03.02.2022

Jeg har ingenting å ha på meg!

 

Jeg har tenkt det, du har tenkt det, mammaen din har tenkt det, naboen med den store nesa har tenkt det... Ja. Vi har alle tenkt det. Kanskje har vi ytret det også, i ren frustrasjon og sorg, rett før en event. "Jeg har ingenting å ha på meg!" Og er det sant? Mest sannsynligvis IKKE. 

Her om dagen skulle jeg ut å møte ei venninne, og det var første gang på en stund at jeg kunne ta på meg akkurat hva jeg ville (uten å trenge å ta hensyn til amming, do u feel me, mothers?), og jeg klarte ikke å finne ut hva jeg ville ha på meg. Jeg sto foran et klesskap med ca 120 plagg (ja, jeg har telt), og hadde altså ingenting å ha på meg. 

Årsaken til dette problemet er for meg åpenbart. Jeg har rett og slett for stort utvalg. Jeg klarte ikke å se mulighetene i haugen av muligheter. Med x antall t-skjorter, bluser, bukser, gensere, klær som man kan style opp og style ned, klær som roper høyt og de som ikke hvisker engang, skaper til sammen alt for mange muligheter til mulige kombinasjoner, at jeg til slutt bare tok på meg en sort bukse og en sort genser i mangel på individualitet, kreativitet, inspirasjon og motesans. Det ble bare for mye å tenke på at jeg ikke klarte å lande. 

For noen år tilbake (jeg tror det var i 2018?) ble jeg enormt bevisst på den store mengden klær jeg eide, samt kvaliteten på disse. Jeg hadde sikkert dobbelt så mye som jeg har nå, om ikke enda mer. Jeg brukte ikke halvparten av det engang. Vet du at jeg faktisk fant en dø humle i en av skuffene med klærne mine i? #NoJoke. Det sier litt om hvor ofte den skuffa ble åpna og hvor ofte de klærne ble brukt... 

Jeg er ganske sikker på at veldig mange av oss antakeligvis har MYE MER KLÆR enn vi tenker over. Og vi bruker ikke halvparten engang! Visste du at man i gjennomsnitt har over 300 klessplagg hengende i skapet? Jeg utfordrer deg til å telle dine plagg. Du tror kanskje du er ganske så minimalistisk, kjøper ikke så mye, har ikke så mye klær sånn egentlig... Men ja. Tell plaggene (du kan utelate pysj, undertøy og treningstøy om du vil). Kommenter gjerne antallet her, jeg er oppriktig nysgjerrig på om statistikken stemmer! 

Det å snakke om klær kan kanskje virke veldig overfladisk, og det er jeg enig i - til en viss grad! Men man skal heller ikke glemme at det å kle seg opp er en stor del av det å vise hvem man er og en liten bit av seg selv. Dermed vil det å kunne finne sin egen stil og føle seg litt fresh og fin ha stor betydning for selvbilde. Jeg innrømmer det: jeg daffer mye mer rundt i joggeklær enn vanlige klær på dager hvor jeg ikke skal ut av huset. Jeg føler meg sjeldent fin i de klærne. Jeg føler ikke at jeg liksom viser hvem jeg er eller hvem jeg har lyst til å være. Det er jo nettopp dette mote bør være. Det er dette klær bør være. Du viser hvem du er! Du leker deg! Du viser deg frem! Dette er noe jeg savner i moteverdenen i dag: Individualitet. Kreativitet. Og ikke minst, det å tørre å være modig. Drit i hva som er in og ikke - gå for det DU syns er kult! 

Fast fashion (rask mote) fremmer nye trender som man må hoppe på til enhver sesong for å være in. Og moten endrer seg hele tiden! Man shopper seg blakk på å passe inn i motebildet, for så å måtte legge plagget bort og erstatte med et nytt et til neste sesong for å passe inn i det som nå er in og hipt. For en slitsom livsstil da? Og ikke minst - dyr!!! 

Her kommer derfor noen gode råd til deg fra meg (som tidligere var slave til online-shopping og som fortsatt den dag i dag må rive meg i nakkeskinnet for ikke å la meg forføre av skiftende trender). 

1. Minimaliser. 
Minimaliser klesskapet ditt for å optimalisere det! Har du færre plagg vil du lettere tørre å leke deg med kreative løsninger. Kanskje fordi du må? Jeg har flere ganger oppdaget nye bruksområder på klærne jeg har hengende av favoritter jeg bruker om og om igjen. Ofte er det de samme plaggene jeg får for. Jeg trenger ikke 120 plagg, jeg. Jeg er ganske sikker på at jeg kan klare meg med halvparten! Hvorfor ha en dritsvær garderobe full av plagg du aldri bruker, når det finnes mennesker som ikke engang HAR klær å gå i? Kanskje kan du gi klærne til organisasjoner som gir klærne videre til mennesker som trenger dem mer enn deg? (Eller så kan du være en grisk liten gris og bare hoarde. Det er heeelt opp til deg) ... :-)  

2. Kvalitet.
Å! Salg! Shit, denne genseren koster 50kr, den kjøper jeg. Og genseren? 100% acryl. Ekkelt, statisk materiale, kvelende og varmt, og varmer heller ingenting. Selvfølgelig er det billig. 

Sjekk alltid hva plagget er laget av! Jeg for min del styrer helst unna syntetiske materialer så langt det lar seg å gjøre. For det første vil dårlig kvalitet ha dårlig holdbarhet ergo waste of your money. For det andre vil jeg ikke støtte bruken av materialene, samt at det å for eksempel vaske polyester (syntetisk) forurenser vannet, så det er rett og slett både miljøUvennlig å produsere samt miljøUvennlig å eie og bruke (Dette er jeg ikke eksepert på, men har lest meg opp en god del og anbefaler deg å gjøre det samme). 

Hvis du først skal kjøpe klær så anbefaler jeg deg å gå for varige, miljøvennlige materialer som gjør at klærne varer lenger (og dessuten føles bedre mot huden!)

3. Stil
Ikke vær en klone. Det er så mange av dem i moteverdenen. Alle følger de samme trendene verden over, og individualitet mangler. Jeg er en av dem selv, og må stadig pushe meg for ikke å la meg påvirke av det som er "in". For en stund tilbake skrev jeg at jeg syntes bøttehatt var det teiteste jeg hadde sett... Nå er jeg på nippet av å kjøpe meg en - MEN! Jeg skal ikke det. Jeg skal stå i mot motepresset. Jeg tror nemlig at grunnen til at jeg plutselig liker bøttehatt er fordi aaaalle har det og bruker det. Man blir vant til synet, liksom. 

Det er mange trender å hoppe på for så å falle av. Jeg drømmer derfor om å klare å være fri fra presset og heller fokusere på det jeg selv føler meg vel i. 

Finn din egen stil! Tørr å lek deg, vær litt vågal, vær deg selv! Da tror jeg det å kle seg kan bli mye morsommere. 

4. Gjenbruk. 

Her vil jeg peke på to faktorer av gjenbruk.

     A) Kjøp brukt

Det er så enormt mye fint å finne i brukthandler om man bare har tålmodighet til å lete litt. Det tar kanskje litt lenger tid, men å finne en skikkelig kvalitetsbukse på fretex eller en rå vinterkåpe til en billigere penge er en uvurderlig følelse. Jeg har for eksempel funnet favoritt sommerkjolen min på fretex, og den har jeg båret år etter år og elsker den fortsatt like mye i dag.

     B) Bruk klærne du eier om igjen
"Ah, jeg har ingenting å ha på meg". Joda. Du har bare ikke sett mulighetene med det du har enda. 
Ouh, kan den t-skjorta passe med den buksa med et par sneakers for en litt røff stil? Og kan den blusen gå med den samme buksa og et par heels for en mer romantisk look? JA! Kanskje kan du blande stilene sammen? Kanskje vil det å bytte ut et eller to biter av et antrekk skape noe helt nytt. Tørr å prøv deg. Og prøv deg med færre plagg i skapet ditt. Prøv deg med det du allerede har hengende. Jeg gjør det hele tiden og oppdager stadig nye måter å bruke plaggene på. Noen ganger handler det ikke om å trenge noe nytt - men om å se det du har med nye øyne! 

Så neste gang du sier eller tenker at du ikke har noe å ha på deg? Prøv om igjen :-) 


... og tørr å lek deg litt da :)
Du vet aldri hva du finner i kriker og kroker i bruktbutikker! Men kanskje noe som ikke alle andre har i alle fall, og det er vel noe! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.