06.10.2022

Legg hånda på hjertet og si - litt om boka mi

 

Nå er tida her for min nyeste utgivelse og tredje bok: Legg hånda på hjertet og si. Jeg er skikkelig stolt av boka, og samtidig kjennes det skikkelig sårbart og skummelt å skulle gi ut noe så personlig som en bok som handler om å bli mamma for første gang. 

Da jeg begynte å skrive boka hadde jeg akkurat fått baby. Jeg satt hjemme i vårt nye hjem, med en ny kropp, en ny baby som jeg elsket men enda ikke kjente helt, og med enorme mengder følelser i sving. Jeg bestemte meg derfor, slik jeg ofte gjør, for å skrive ned det jeg følte på. Nettopp disse følelsene og tankene ble til det du nå har muligheten til å holde i dine hender - en søt liten rosa bok med tekster om det som for meg har vært livets fineste opplevelse: å bli mamma. 

Jeg syntes overgangen til å bli mamma var stor. Det var vanskelig, tøft, rart, uvant og skummelt. Samtidig var jeg så lykkelig og takknemlig. Det var bare en stor smørje med alle følelser blanda ihop som et menneske kan føle på én gang, tror jeg, og jeg fant meg selv sittende i sofaen gråtende nesten hver eneste dag i lang tid etter fødsel. Jeg klarte ikke å beskrive eller forklare hvorfor, men jeg gråt mye. Jeg hadde mange gode dager, men også dårlige. I ettertid ser jeg selvfølgelig at alt jeg følte på var naturlig og ufarlig (heldigvis), og det har gjort meg mer reflektert og varsom i møte med andre kommende og nybakte mødre. I tillegg har det gitt meg en helt ny respekt for de mødre jeg kjenner i livet. Jeg vet at det å bli mamma er like fint som skummelt for mange, og derfor skrev jeg denne boken. 

En ting som ble viktig for meg i prosessen med denne boken var å faktisk skrive det som kom, helt ufiltrert og helt ærlig. Jeg redigerte lite og lot hjerte og tanker få fritt spillerom. Det ble som om jeg skrev boka jeg selv skulle ønske jeg kunne lest på de dagene da jeg selv hadde det tøffest. Mye av det som står er sårbart og rart, og andre ting er bare refleksjoner rundt hvordan det nye livet nå skal se ut. 

Hvis du leser første halvdel av boka så vil du finne mitt første halvår som mor, og blandingen av følelser som er der. Men tross det kan virke, sånn ved å bare lese et par sider her og der, som at jeg har hatt det råtøft hele tiden, så skal du vite at det ikke var sånn. Jeg har hatt absolutt flest fine dager, og rollen som mor er noe jeg har vokst inn i, og samtidig noe jeg kjente var min sanne rolle fra dag én. For jeg følte på alt! I andre halvdel av boka (og litt sporadisk gjennom) vil du likevel finne de tekster som ligner mer der jeg er nå. Denne overveldende kjærligheten til det lille mennesket jeg har skapt. Følelsen av at ingenting annet enn det å være mamma gir mening. 

Boka er et tankesurr og kanskje en slags søppelbøtte for å få utløp for alle følelser og tanker. Samtidig er det et varmt smil og en god klem til deg som leser, til deg som trenger det, til deg som ikke forstår men som ønsker å forstå litt, eller til deg som en dag vil bli mor. 

Tusen takk til alle som kjøper og leser. Jeg setter enormt pris på det. 

Legg hånda på hjertet og si er min lille historie og min reise fra å være livredd nybakt mor til å bli ei som virkelig elsker sin nye rolle (og som har lært at man ikke trenger å miste seg selv oppi det hele). 


Mathilde. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.