09.02.2021

Februar, update, sammenligning etc.


Hei venner! Håper alt går bra med hver og en av dere. Nå er jeg påbegynt uke 26(!), og det føles helt vilt å tenke på. Det var jo i går jeg oppdaga at jeg gravid... (altså, det føles i alle fall sånn)


De siste ukene har det vært fullt kjør. Ikke at jeg egentlig har hatt veldig mye å gjøre, men kroppen min har vært uforutsigbar og gjort seg utslitt av den enkleste ting. Bare det å gå til butikken har tappet alt ut av meg til tider... Men! Jeg klager ikke. Eller, jo litt, men jeg mener det ikke på ordentlig, hehe. For nå har jeg begynt å innse at A) jeg går inn i tredje trimester om to uker og B) at jeg faktisk skal føde om snart bare 100 dager. Fy, så fort tida går! Og jeg gleder meg helt enormt til å møte det lille nurket som ligger og godgjør seg i magen min om dagen! For en velsignelse å få bære frem denne lille jenta!

Nå for tida er fokuset mitt å ta vare på meg selv. #DoctorsOrders. Jeg har pusha både kropp og sinn i mot det å fungere nogenlunde som normalt, og møtte så til slutt veggen. Nå har jeg altså fått i oppdrag å ta vare på meg selv og min egen helse og kropp! Og det skal jeg så klart ta på alvor. 


Det er fort gjort å sammenligne seg med andre gravide når man er i min situasjon (eller i alle situasjoner som gravid antakeligvis). Noen blir kvalm, noen legger mer på seg, noen er mer utslitt, noen får bekkenproblemer og andre ikke... og heldigvis har jeg innsett at dette er utenfor min kontroll. 

Da jeg ble gravid var jeg i god form! Fra januar 2020 og frem til sommeren trente jeg nesten daglig og var mye aktiv i hverdagen. Jeg var generelt i god form. Da jeg ble gravid følte jeg lenge på det at jeg skulle ha klart å møte graviditeten på en annen måte enn jeg gjorde, men jeg ble som dere vet helt slått ut av det. Jeg har brukt mye tid på å forstå og akseptere at alle graviditeter - og alle kvinner og kropper er ulike. Dette er rett og slett utenfor min kontroll. Og det føles egentlig helt greit. Da blir liksom denne sammenligninga litt meningsløs og uten dybde. Det er som å klage over at jeg får mer menssmerter enn andre, eller at jeg har størrelse 37 i sko og andre har 36 eller 41. Vi er ulike - og kroppene våre reagerer ulikt på det meste.  


Nå skal jeg bruke tida fremover på å ta vare på meg selv. Hvile mye, sove lenge, spise næringsrik mat, gå turer og få frisk luft, trene rygg og bekken og sørge for at jeg har overskudd til å gjøre de tingene som gir meg glede og energi. 

Det er ikke bare-bare å være gravid (jeg regner med mange mødre kan skrive under på dette), men jeg er fortsatt og vil alltid være både takknemlig og i lykkerus over at jeg er så heldig å få oppleve dette. 

Jeg ønsker deg en velsigna god uke! Klem fra lille H og meg. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.