25.02.2021

Å gi ut ENDA ei diktbok...

 

Hei kjære venner! Som mange kanskje har fått med seg har jeg fått klarsignal fra forlaget mitt om å gi ut enda ei diktbok/tekstsamling. Dette er jo nesten litt for godt til å være sant, og det var jo ikke egentlig en del av planen å gi ut enda en diktbok... men litt som sist gang har jeg i løpet av det siste året samlet sammen tanker, scenarioer og ideer til en bunke med tekster som jeg nå har lagt sammen og som har blitt til manuskriptet "Det kommer ikke til å vare"

Boka er en samling tekster som har en samlet rød tråd om det tapte og det glemte. Samtidig er denne boka litt mindre subjektiv og personlig - og strekker seg heller mot "de andre". I et forsøk på å granske mennesker rundt seg blir jeg-et (og alle de ulike jeg-ene, haha) konfrontert med å granske og prøve å forstå menneskers adferd... 

Hvor ble du av? Hvem er du nå? Husker du da vi var barn? Hvorfor mistet vi den barnlige leken da vi ble voksen?

Jeg har slik som forrige gang fått i oppdrag fra forlaget om å samle inn forhåndsbestillinger på boka! Ønsker DU å støtte meg i dette kan du sende meg ei melding på facebook/pm med navn, epost/telefon og adresse - så skriver jeg deg opp på lista over forhåndsbestillinger. Boka koster 298 kr + 50 kr porto - og blir sendt rett hjem i postkassa di! 

På forhånd takk til hver og en som velger å kjøpe, det betyr mer enn dere aner! 



Jeg skal være heeelt ærlig! Det å skulle samle inn kjøpere til egen bok er en nok så sårbar greie. Jeg kjenner at jeg går langt utenfor komfortsonen min i denne prosessen, men jeg vet at det å pushe sine egne grenser er eneste måten å konfrontere frykt og overvinne den på! 

Som skribent (og forfatter) er man avhengig av å markedsføre seg selv og by på det man har: et produkt man kan være stolt av! Da jeg jobbet for trd.by/adresseavisen publiserte jeg innlegg ukentlig i et år, og fikk herdet meg i det å skulle by på meg selv og tåle at andre tenkte og mente ting om meg. Det skal bare mangle, spør du meg, når en byr på seg selv på et så offentlig plan. 

Det er kanskje ulempen med å velge å satse på et kreativt yrke - nemlig det å tåle at hvordan produktet blir tatt i mot er subjektivt, og at det ikke nødvendigvis faller i smak hos alle. 

Men øvelse gjør mester, og jeg tror man kan lære mye ved å tørre å by på seg selv - og tørre å si til seg selv at; Ja, jeg er bra nok. Det jeg har er bra nok og jeg er verdt det - være det å skulle selge et produkt, by på seg selv i sosiale sammenhenger, gå på jobbintervju, skrive søknad, invitere en person på en kopp kaffe eller hva enn det skulle være... tørr å tenk at DU er bra nok og at det du HAR å by på er bra nok! 

... Ta det fra meg! Jeg (som er en nok så dårlig selger) er nå avhengig av å selge et produkt som jeg selv har produsert og skrevet - og dermed by på meg selv for alt det er verdt, haha! Til tider kleint? Ja. Ubehagelig? Ja. Men så vet jeg jo - og det skal du også vite - at frimodighet har stor lønn! 

Jeg hadde ikke fått gitt ut boka mi hadde det ikke vært for at jeg sendte det inn til et forlag. Jeg hadde aldri endt opp med Daniel (som for meg er verdens beste ektemann) hadde det ikke vært for at jeg faktisk bød på meg selv da vi ble kjent. Jeg hadde ikke hatt jobben min hadde det ikke vært for at jeg sendte inn og spurte om de trengte folk! 

Så hvordan kan DU gå ut av komfortsonen din i dag? Kanskje kjenner du at en tanke brenner på innsiden av deg nå mens jeg skriver...? Er det noe du skulle ha gjort? Noe du skulle ha sagt til noen? En søknad du har lyst å sende inn men som du ikke helt tørr...? 

Frimodighet har stor lønn. Just sayin´ ... 


Ha en nydelig dag, kjære venner. 
Vi blogges snart! 

Mathilde. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.