19.07.2019

å være stille i hverandres selskap


Da Daniel og jeg kjøpte leiligheten vår var vi veldig takknemlige for at vi hadde en terrasse som vi kunne bruke på solskinnsdager. Denne har blitt godt brukt hver eneste formiddag på sommeren. Uheldigvis for oss forsvinner sola bak husveggen rundt 14-tida, og da må vi finne sola fra andre steder. Og da er vi faktisk så heldige å ha en stor hage som tilhører borettslaget! 


Daniel og jeg tar oss gjerne en liten tur i borettslagets hage for å slappe av under sola. Det er ei stor gressplen, og faktisk - veldig lite brukt. Jeg syns det er så deilig at vi kan sitte i stillhet der ute, enten på pledd eller på benkene, og gjøre hver vår greie: Daniel leser gjerne ei bok, og jeg kan enten skrive, lese, høre podcast eller sole meg.

Og jeg tror det er noe utrolig fint med det å kunne sitte sammen, i hverandres nærvær, og bare eksistere, uten å føle på en trang til å måtte si noe hele tiden eller underholde hverandre. Det er en av de tingene jeg elsker med Daniel og meg sammen. Vi kan ha det like fint sammen, uten nødvendigvis å gjøre eller prate. 

Forstå meg rett, for vi elsker å være sammen og vi har mange gode samtaler og latterkramper og kjærtegn i løpet av en dag! Men noen ganger, enkelte dager, eller bare enkelte minutt i løpet av en dag, kan stillheten oss i mellom være avslappende og beroligende og akkurat det vi begge trenger. Litt som nå mens jeg sitter her og skriver dette her, så sitter Daniel ved siden av meg og tegner nå grafer eller noe.   

Vi er litt som et gammelt ektepar med hvert sitt kryssord og med en rolig dram, haha! (Jeg vet ikke om eldre ektepar drikker dram og løser kryssord om dagen, men det var det som falt meg inn her nå...) 


Nå om dagen leser jeg Bridget Jones´ Baby. Herlighet, som jeg elsker de bøkene der. Jeg anbefaler alle å lese bøkene OG se filmene. Jeg er så fan av den dama. Klønete og rar og ofte med litt vaklende moral, men jeg digger det. Jeg tror vi alle hadde hatt godt av å være litt som Bridget Jones en gang i blant. (Ikke alltid, men you know... av og til). 


Og så vil jeg bare nevne det, litt sånn for å knytte temaet sammen og summere: relasjoner med mennesker hvor du kan slappe helt av og kjenne på at du ikke føler for å måtte prestere eller si noe eller gjøre noe - er relasjoner verdt å ta vare på. Jeg husker selv tida før bryllupet mitt da forloveren min stadig vekk kom hjem til meg og bare satt i sofaen med meg og var sliten sammen med meg. Jeg tror øyeblikkene hvor ekte-heten får komme frem er viktig og unik. Det å kunne gjøre hverdag sammen - både i det aktive, travle, men også i det stille og uviktige.

Ha en strålende sommer videre, kjære deg. Vi blogges! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.