01.07.2019

Og jeg vil spørre deg


Velkommen, Juli! Og velkommen kjære deg som leser. Det har blitt noen uker siden sist, men sånn er det. Jeg har hatt ei veldig fin og travel uke, men nå er jeg hjemme igjen for å lade batteriene og slappe helt av for resten av sommeren. 

Jeg fikk en tanke i går. Vel, flere tanker. Noen tanker kommer og går, og andre blir værende. Og disse ble værende. De handlet om noe viktig. De handlet om sannhet. Og om hvilke verdier jeg har i livet mitt. Hva tror jeg på? Hva mener jeg? Hvordan ser jeg verden?

Det er lenge siden jeg har satt meg skikkelig ned og tenkt på dette, men da tankene kom måtte jeg bare skrive de ned. 

Og jeg vil spørre deg, også, i dag: Hvilke sannheter lar du definere livet ditt? 



Jeg tror på respekt, toleranse og tilgivelse. Jeg tror på det å være åpen for at andre mennesker tenker annerledes enn deg selv, og på det å ikke bære nag eller holde noe i mot mennesker i livet ditt. 

Jeg tror på respekt, toleranse og tilgivelse - og ikke på hevngjerrighet! 


Jeg tror på en kultur hvor mennesker søker det beste i hverandre. Hvor man uavhengig av hvem man møter og erfaringene de bærer med seg, søker å se sannhet og godhet i andre. 

Jeg tror på en kultur hvor mennesker søker det beste i hverandre - og ikke på en kultur hvor man peker ut eller fokuserer på andres feil. 


Jeg tror på ubetinget kjærlighet. Det å elske, uten å kreve noe tilbake. Det å elske, selv de som ikke behandler deg slik du føler at du fortjener. 

Jeg tror på ubetinget kjærlighet - og ikke på hat. 


Jeg tror på frihet til å være den jeg er. Det å kunne tenke, bevege meg, snakke, le og være fullstendig meg selv på godt og ondt, og få lov til å være trygg i at den jeg er er bra nok. 

Jeg tror på frihet til å være den jeg er - og ikke på selvhat, depresjon og angst.


Jeg tror på det å heie frem hverandre. Jeg tror på det å kunne sette andre foran seg selv og anerkjenne andre menneskers styrker og gaver. 

Jeg tror på det å heie frem hverandre - og ikke på det å opphøye seg selv.


Jeg tror på frimodighet. Jeg tror på det å tørre å si: jeg er ganske så bra. Jeg tror på det å tørre å gå for drømmene dine, tørre å bryte gjennom, spørre, gå foran og ta plass. 

Jeg tror på frimodighet - og jeg tror IKKE på jantelov!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.