06.09.2018

Hva gir meg glede?

 

Som student er det mye som gjør at jeg føler at ting er utfordrende og stressende. Oppgaver som må leveres inn til frister, eksamenslesing og bachelorskriving - og ellers alt annet som foregår parallelt med skole og studier. Jeg har det med å bli litt revet med av alt rundt meg, og plutselig sitter jeg der i sofaen og stirrer ut i lufta og føler meg skikkelig nedfor... Det blir rett og slett for mye av og til. 

Daniel og jeg prata litt, og han fortalte meg om en veldig lur greie han hadde lest om på nettet som kan være til hjelp, nemlig det å skrive en liste over ting som gjør deg glad og gir deg energi (og en liste som viser det motsatte: ting som tar energi og gjør meg deppa).

Sånn sett blir man mer bevisst på disse tingene, og kan velge bort det som tar energi eller gir deg negative tanker, og heller velge og prioritere ting som gir glede og energi! For det er jo en ting å ønske å være glad og ha masse energi, men det er annen ting og faktisk vite hva det er - og faktisk velge å prioritere disse tingene. Så derfor har jeg skrevet en sånn liste. Noen av punktene måtte jeg le over, for det er så random og lite konkret. Men jeg sa til meg selv at jeg skulle være ærlig. Dette gjør meg glad, dette gir meg energi. Lista ble lang, og det ser jeg på som en skikkelig positiv ting 

Ting som gjør meg glad/gir meg energi: 


♡ Daniel
Ingenting slår kvalitetstid med ektemannen. Han er øverst på lista av en grunn, nemlig at ingenting gir meg mer glede og lykke i hverdagen og i livet enn han. Klissete, ja. Men også helt sant.


♡ Tid med nærfamilie
Jeg elsker å bruke tid med mamma og pappa, søsknene mine og svigerinnene mine. Det er noe ekstra fint med familie - man har et bånd ingen venner kan fylle, i alle fall for min del. 


♡ Alenetid og fritid
Jeg elsker å kunne gjøre akkurat som jeg vil med tiden jeg har, uten å føle på at jeg må få noe gjort eller få noe ut av tida. Da kan jeg skape noe, slappe av, bake, gå tur, se en film, skrive... hva som helst, egentlig. Jeg liker å være alene av og til, og liker stillheten med det å være alene. 


♡ Skriving 
Blogg, dagbok, dikt, sangtekster, noveller, påbegynte romaner... Alt. Jeg kunne plassert denne nedenfor sammen med kreativitet (noe jeg har gjort), men den fortjener også et eget punkt. Jeg tror ingenting definerer meg mer enn denne kunstformen. Jeg må skrive. Jeg kunne ikke levd livet mitt uten.


♡ Kaffe, te, vin, sjokolade, iskrem, pepsimax (yummies)
Er det mer å si om det? Jeg blir glad av mat, ok? I´m a foodie. 


♡ Reising
Altså, jeg får rett og slett ikke nok. Gleder meg allerede til neste destinasjon (vet ikke hvor enda, men vet at jeg bare mååå reise snart. Antakeligvis blir det en tur rett etter nyttår) Jeg trenger nye opplevelser og nye inntrykk. Jeg elsker å oppleve mer av verden og lære om andre kulturer enn min egen. 


♡ Shopping
Jeg eeelsker shopping. Det gjør meg rett og slett glad å kjøpe meg nye klær, enkelt og greit. Og mer enn noe så elsker jeg å shoppe alene. Da kan jeg bruke den tida jeg vil, og dessuten finner jeg mye mer når jeg er alene. Vet ikke helt hvorfor.


♡ Frisk luft, fint vær
Når sola skinner eller det er friskt ute, samme hvilken årstid det er så blir jeg rett og slett bare så glad. Jeg er en sånn person som blir skikkelig påvirka av været, og derfor stråler jeg når sola gjør det. Og så blåser det litt inni meg når det blåser ute, haha. 


♡ Mammas hus på Ekne
Et lite paradis på jord. Tiden står stille der, og man kan eksistere uten å kjenne på noe som helst forventning til å være eller gjøre noe som helst. Guds gave til familien, rett og slett. 


♡ Kveld og natt
Jeg elsker kveldene. Det er hellige timer for en student som meg, haha. Da er det liksom "fritid" - jeg forventer ingenting av meg selv, det er ikke vits i å gjøre skolearbeid eller noe i den duren, slikt klarer jeg ikke å fokusere på når det er seint uansett. Så da er det joggebukse, te og noe gøy på tv, lese en god bok eller skrive. Og nettene er best av alt, spesielt om man ikke skal opp tidlig neste morgen. Jeg elsker å se stjernene skinne og se månen lyse inn gjennom vinduene. Dessuten elsker jeg å krype inn under dyna, titte på stjernene fra vinduet mitt og la tankene kjøre på i sitt vanlige tempo til jeg blir så sliten at jeg faller i søvn. Natten er god og jeg elsker å sove (men hvem gjør vel ikke det?) 


♡ Rolige formiddager
Jeg elsker de første timene av dagen like mye som jeg elsker kveldene. Jeg elsker å sove lenge, stå opp når jeg selv vil eller føler for det, drikke kaffe, spise en sen frokost og bare kjenne at jeg har tid: tid til alt og til akkurat det jeg vil. 


♡ Naturen: skog, sjø, stjernehimmel, nordlys, åkrer og fjell... 
Hva mer trenger jeg å si? Naturen er et vidunderlig skaperverk.


♡ Kreativitet: dans, sang, tekst, gitar, piano, fotografi 

Jeg elsker å kunne utforske, eksperimentere og lære nye ferdigheter, samt utvikle gamle ferdigheter. Alt som har med å være kreativ, skape noe eller handler om å uttrykke seg på et sett er jeg så for. Det er så fint å kunne bruke kunst og kreativitet til å finne sin stemme og la seg bli sett og hørt, eller rett og slett bare uttrykke det man har inn i seg på en unik måte. Her er jeg, liksom. Dette er en bit av meg, mitt hjerte og min sjel.  


♡ God musikk 
Og for tiden er god musikk Mumford&Sons og Tom ODell. De er ultimate favourites. Jeg har mange flere som jeg så absolutt kunne nevnt, men nå på høsten er disse to det jeg fyller hjertet med om dagen. Musikken treffer meg dypt inn i hjerterota, og jeg kan leve på følelsene det gir meg i lang, lang tid. 


♡ Venner
Ingenting gjør meg mer glad eller gir meg mer energi enn å ha skikkelig god kvalitetstid med venner i form av gode samtaler, latterkramper, oppmuntrende ord, kvalitetstid eller bare en god klem. Jeg har en fin bukett gode venner som jeg elsker enormt. 


♡ Ei god bok eller en god film/serie
Avslapning på sitt beste, og absolutt nødvendig av og til. Jeg elsker å fylle meg med andre menneskers historier. Det er som å få se eller lese en liten bit av et annet menneskes hjerte og sjel, de har lagt noe av seg selv ned i sitt verk, og jeg får lov til å ta del i det. Det er egentlig veldig fint. 


♡ Joggebukse og chilling og sminkeløshet
Da slapper jeg rett og slett helt av. Og det trenger jeg. Jeg trenger å kunne få lov til å se ut akkurat som jeg ser ut i blant, uten å trenge å bry meg om vippene klumper seg eller om håret fortsatt ser fresh ut. Jeg vil bare være meg, sminkeløs, i joggebuksa, og ikke måtte gjøre noe. Helgene er til for sånt, hehe.  


♡ Barn & babies 
Jeg eeelsker barn! Elsker å leke med barn, ha samtaler med barn, kose med barn... De gjør meg så glad - og til tross for at en hel dag med en hyper kiddo kan gjøre deg sliten så får jeg også energi tilbake på en merkelig måte. Barn gjør meg bekymringsfri, fordi de er bekymringsfrie. De får frem barnet i meg -  gleden i å leke, synge, le - og ikke minst det å huske på de små og minste gleder i livet, som det og virkelig stråle av glede av å få en is. Alle bør bli litt mer som barn, syns jeg. 


♡ Ting som får meg til å le!
Historier, filmer/serier/youtubeklipp, samtaler... Dager fullt av latter er de aller beste. Noen ganger kan jeg sitte på youtube og se klipp etter klipp av gag-reels eller komediesnutter bare for å få meg en skikkelig latter, og det er så deilig og viktig. Det løfter hele meg opp og det er som om latteren gjør at all bekymring og uro bare preller av. 


Hvis du fortsatt leser (ja, dette innlegget ble en smule langt og antakeligvis kjedelig for mange) så kan jeg vel konkludere med at denne lista sier noe om hvem jeg er og hva jeg ønsker å bruke tiden min på. Punktene jeg har ramset opp ovenfor er rett og slett en oppskrift over min egen lykke og glede i hverdagen. De er punkter over ting jeg må prioritere og velge. Har du oppskrifta på hva du trenger for å bli glad og få energi så er man vel en smule dust om man ikke tar tak i punktene og velger dem i hverdagen, spør du meg! (Det aller beste jeg gjør er å bruke tid med han her kjekkasen, så det skal jeg prioritere å gjøre resten av mitt liv! Tenk det da, du!) 

Jeg håper du som leser har det fint inni deg, at du kjenner at hverdagen gir deg glede, at du får utløp for alt du er og dine kreative evner og at menneskene du har i livet ditt setter pris på deg. Jeg håper du er lykkelig ♡