13.02.2019

Nei, jeg vil ikke bli en blogger

Jeg får ofte spørsmål om jeg ønsker å bli en såkalt blogger (eller som de nå kalles: influencer) - og det er jo ikke så rart at folk spør om det, for jeg blogger jo nok så ofte. Og jeg liker godt å blogge. Jeg elsker å skrive, elsker å uttrykke meg gjennom det å skrive - og jeg har det gøy med å lage blogginnlegg om ting jeg bryr meg om: være det dypere temaer eller overfladiske ting kun for gøy.

Så når folk da spør meg om jeg vil bli en blogger/influencer, så er svaret ganske så enkelt nei. Det er ikke det jeg holder på med her! 

Og det har mye å gjøre med å bloggkulturen i Norge i dag. Mitt inntrykk er at de som kaller seg bloggere/influencere i dag lever av å reklamere for produkter egentlig kun ved å vise fjeset sitt og si noen ord om produktene... Mange er kjente egentlig helt uten grunn - og ulike bedrifter bruker disse kjente og pene fjesene til å reklamere og selge varer som de ønsker mer oppmerksomhet rundt fordi bloggeren har så innmari mange følgere. For et merkelig yrke da, sånn egentlig? De fremmer seg selv som et produkt for en bedrift - bedriften betaler bloggeren for å vise trynet og reklamere for noe, og bedriften får flere kunder ved at bloggeren tipser sine følgere til å kjøpe ditt og datt. 

             

Jeg ser ikke på flesteparten av bloggerne i Norge i dag som flinke og dyktige skribenter som produserer tekster om ting de bryr seg om - ja, kanskje kommer det et par slike innlegg sånn midt oppi all reklamen og sponsen (og ja, mange ER jo flinke sånn egentlig) - men jeg syns ikke det ser ut som at det er dette de egentlig holder på med. Men jeg syns det er slik det burde ha vært! Jeg syns at bloggere/influencere burde vært mennesker som bruker sin formidlingsevne gjennom skrivekunsten til å dele tanker, ideer og verdier som andre får lese - og som kan gjøre en forskjell... som kan inspirere og forandre. 

Er det ikke det blogging og skriving er da? Skrive? Formidle? Hadde ikke det å skrive (om mer(!) enn produkter og dagens gjøremål) vært en ypperlig mulighet til å nå ut til mennesker - gamle og unge, til mennesker som tenker annerledes enn deg selv - for å opplyse og vise til det komplekse av et menneske og et menneskeliv? 

For når alle disse bloggernes følgere ser at en blogger bruker den og den sminkekosten, eller kjøper klærne sine på den og den nettsiden/butikken sier jo ikke dette noe om hvem bloggeren er - og det inspirerer ikke leserne til noe som helst annet enn å bli mer lik bloggeren selv. Og hva er vitsen med det? Hvorfor vil man bli lik denne bloggeren om alt man vet om bloggeren er at a) han/hun er pen og b) bruker disse produktene. Hvilke forbilder er de, egentlig? Hvilke holdninger har de, egentlig? Hva er det de egentlig står for - og er det noe vi ønsker å la oss inspirere av? Vi vet jo ikke, gjør vi vel? For de skriver ikke noe om det. De viser sitt vakre fjes og hvilke produkter de bruker. Det er klart man må kjøpe det, da. Man vil jo være som dem! 

     
     
Forstå meg rett - for det er mange flinke og dyktige bloggere der ute. Bloggere som er dyktige skribenter, og som faktisk skriver om ting som betyr noe... (av og til) Men jeg syns det er kjipt at det de faktisk tjener penger på er alle samarbeidene de holder på med - som om det egentlig har noe med skriving å gjøre? Som om det egentlig er viktig? 

Jeg skulle ønske at fokuset var på å skrive. Og ikke bare om livet sitt, om hva de spiste til lunsj, hvor de har kjøpt klærne de hadde på seg i går, om hva de har gjort den dagen, om feriedestinasjoner eller fremme de pene bildene av seg selv i bikini med en kokosnøtt i hånda - 

Men at fokuset var å skrive noe som rørte hjerter. At fokuset var å skrive noe som faktisk var for å gjøre verden til et bedre sted. Noe som kan forandre holdninger som er vonde, eller som kan støtte noen, hjelpe noen eller inspirere andre til å stå opp for seg selv. Jeg skulle ønske at fokuset med blogging var å skrive, og at det som skulle skrives skulle være til ære for menneskene der ute i verden. Alle og enhver. For å forene og knytte oss sammen. Hjelpe oss å forstå hverandre. For vi er et folk fra ulike kulturer, med ulike trossyn, synspunkt, tanker og verdier. Kunne ikke det å skrive være et forsøk på å bringe oss nærmere en forståelse av hverandre? 

     

     

Jeg skulle ønske noen turde være modig, si noe de virkelig mente om noe og stå for det. For slike folk inspirerer andre til å gjøre det samme. Jeg er ikke interessert i produkter som er sponsa - ansiktsmasker, klær og sminke. Jeg er interessert i mennesket. Det hele og ekte, det upolerte og sanne - tankene, ideene, verdiene, drømmene... det indre. Jeg skulle ønske blogging handla om det. For om blogging handla om det, kunne jeg svart ja på spørsmålet om jeg ønsker å bli blogger eller influencer. 

Men slik det er nå, er ikke svaret det. Når folk spør meg, så er svaret enkelt: Nei, jeg ønsker ikke å bli blogger. Jeg ønsker å bli skribent. Jeg ønsker å skrive og jeg ønsker å formidle. Og det er det jeg holder på med gjennom denne bloggen. Ingenting annet.